Sfaturi si idei pentru timpul liber al adolescentilor
De vineri, copiii nostri adolescenti au intrat in vacanta de vara. Este probabil perioada in care ne punem cel mai des problema timpului lor liber: ce inseamna timp liber castigat in adolescenta? Cum ne putem convinge adolescentul sa renunte la timpul petrecut in fata calculatorului sau privitul la televizor in exces? Ce putem face noi, parintii, ca vacanta lor de vara sa fie una reusita?
Despre toate acestea am discutat miercuri, 19 iunie, in cadrul intalnirii Intre noi, parintii – de vorba cu Aurora Liiceanu cu tema Timpul liber al copilului tau adolescent – timp petrecut cu familia sau cu prietenii? Timp pierdut sau bine folosit?. Ca de obicei, evenimentul a fost gazduit de Aurora Liiceanu, reputat psiholog si Simona Tofan, psihoterapeut, si au avut ca invitati speciali trei adolescente, voluntari ai organizatiei non-guvernamentale Tasuleasa Social: Madalina Badita, Casandra Boruzescu si Ana Ciocanel.
In introducere, Aurora Liiceanu a explicat ca, inainte de toate, trebuie sa ne invatam copiii ca timpul este o resursa finita, care trebuie utilizata cu grija: timpul pierdut nu poate fi regasit. Cu alte cuvinte, si copiii trebuie sa invete sa isi pretuiasca timpul. Apoi, adolescentii trebuie sa inteleaga ca timpul lor se imparte intre activitati “musai”, cum ar fi temele sau treburile casei in care sunt implicati, si activitati placute, care ne relaxeaza, ne bucura sau ne implinesc. Ca sa se poata bucura de cat mai mult timp “castigat”, ii puteti invata sa rezolve mai intai activitatile “musai”, ca apoi sa se poata dedica pasiunilor lor. Spre exemplu, temele: in loc sa le amane tot weekend-ul, fara sa faca altceva intre timp, ii puteti incuraja sa le rezolve sambata, ca sa aiba ziua de duminica libera.
De ce sunt importante pasiunile sau hobby-urile? Pentru ca sunt acele activitati prin care principiul placerii se materializeaza, ne creeaza bucurie si ne motiveaza. Pasiunile se formeaza la varste fragede, iar rolul parintilor in formarea lor este esential: parintii pot insufla copilului o pasiune sau ii pot impartasi din pasiunile lor; parintii trebuie sa fie creativi, disponibili, sa fie o sursa de idei pentru petrecerea timpului liber al adolescentului; totodata, parintele trebuie sa incurajeze dezvoltarea hobby-urilor si sa le sustina preocuparile.
Astazi, foarte multi parinti isi canalizeaza atentia si efortul in a-si controla copilul in timpul liber; o pista buna ar fi sa isi cunoasca mai bine adolescentul si sa investeasca incredere in el, oferindu-i libertatea de care are nevoie; este important ca adolescentul sa petreaca timp liber si in afara familiei.
In discursul ei, Simona Tofan a punctat importanta unui program chiar si pe parcursul vacantei: daca in timpul scolii elevii au un program bine stabilit, in timpul vacantei adolescentii sunt liberi, fara niciun program, iar aceasta ii deruteaza si ii demotiveaza. De aici apar fenomene precum lenevitul, statul la calculator cu orele, privitul la televizor in exces, toate acestea dand adolescentului o senzatie de plictiseala, lipsa de directie, mergand pana la stari de depresie.
De aceea, recomandarea Simonei Tofan este ca parintii sa isi ajute adolescentii sa isi faca un program de vacanta, cu activitati si intervale orare care sa le organizeze timpul si sa ii motiveze. Orice program de vacanta se imparte in trei tipuri de activitati:
– Odihna pasiva, adica somul, relaxarea; aceasta ne reface din punct de vedere fizic, insa in exces ea poate conduce la depresie si este uneori, din pacate, asociata cu comportamente de risc precum consumul de alcool si droguri;
– Odinna activa, care ne relaxeaza fizic si psihic si care poate include activitati fizice, recreative, intelectuale, socializare;
– Indatoririle administrative/casnice: acestea il fac pe adolescent sa se simta util familiei, casei, scolii si chiar societatii; ele confera adolescentului incredere de sine, stima.
O vacanta reusita trebuie sa imbine toate tipurile de activitati si sa mentina un echilibru intre odihna, relaxare, socializare, dezvoltare si invatare.
Existe numeroase activitati pe care le puteti desfasura cu adolescentii dumneavoastra, catre care ii puteti indrepta si care ii vor ajuta sa se dezvolte: sportul, cursurile care stimuleaza creativitatea (pictura, olaritul etc.), cititul, iesirile in aer liber, drumetiile pe munte. Atat Aurora Liiceanu, cat si Simona Tofan au recomandat cu caldura voluntariatul ca preocupare pentru adolescenti: acestea le ofera libertate si responsabilizare, ocazia de a socializa si de a-ti face prieteni noi, oportunitatea de a invata si de a se dezvolta.
In acest context, Madalina, Ana si Casandra, cele trei voluntare Tasuleasa Social prezente la seminarul nostru, ne-au impartasit din experientele lor in acest ONG: cum au aflat de Tasuleasa Social, in ce proiecte Tasuleasa s-au implicat, ce au invatat. Am descoperit astfel ca atat atitudinea parintilor cat si a profesorilor este importanta: adolescentele au fost invitate sa se alature ONG-ului chiar de o profesoara a lor, iar parintii au avut incredere in ele si le-au lasat sa mearga la Tasuleasa Social, la multe sute de kilometri distanta (Tasuleasa Social este un ONG localizat in zona orasului Bistrita). De-a lungul timpului, au participat la impaduriri alaturi de multi alti tineri, au ajutat la Camionul de Craciun si au initiat copiii in Padurea Pedagogica, prin intermediul taberelor organizate la Tasuleasa. Ce au castigat din aceasta experienta? Ne spun chiar ele: prieteni, experiente de viata, mai multa maturitate, responsabilitate, disciplina si lucru in echipa. Poate unele dintre cele mai emotionante momente povestite de cele 3 voluntare Tasuleasa Social au fost intalnirile cu copiii din zona Bistrita, care au un nivel de trai scazut si sunt nevoiti sa munceasca pentru lucrurile care noua ni se par de la sine intelese, cum ar fi o banala pereche de pantofi. Astfel de intalniri le-au invatat pe cele trei adolescente sa pretuiasca lucrurile pe care le au si sa inteleaga mai bine lumea din jurul lor.
Ca o concluzie, daca activitatea scolara a adolescentului ne preocupa, atunci trebuie sa ne interesam si de timpul lui liber, sa ii acordam incredere si independenta, idei de activitati si sa fim o sursa reala de inspiratei pentru el mai ales cand vine vorba de petrecerea timpului liber.